perjantai 26. huhtikuuta 2013

Opintojakson toteutus täysin mobiilina

Hämeen ammattikorkeakoulun Maaseutuelinkeinot -koulutusohjelman Talliympäristö -opintojakson yhteydessä testattiin HAMKin tietojärjestelmien toimivuutta mobiililaitteella opiskelijanäkökulmasta. Testauksella haluttiin varmistaa, että opiskelija pystyy suorittamaan koko opintojakson mobiililaitetta hyödyntäen alkaen opintojaksolle ilmoittautumisesta arvosanan toteamiseen. Testauksessa käytössä oli Samsung Galaxy Tab 10.1.


Testaus osoitti mobiilien käytön olevan mahdollista ja sujuvaa kaikissa vaiheissa. Sähköpostin pystyy määrittelemään mobiililaitteeseen niin, että postit tulevat suoraan laitteeseen ja uusista viesteistä saa ilmoituksen. HAMKin intranet-sivut toimivat myös, vaikka välillä pitää hyväksyä erilaisia varmenteita.


Opintojakson toteutus täysin mobiilina ei kuitenkaan tarkoita vain sitä, että oppilaitoksen järjestelmiä pystyy käyttämään kännykällä tai tabletilla ja aiemmin suunniteltu toteutus on parhaimmillaan sellaisenaan. Mobiiliopiskelu edellyttää myös opintojakson sisällöllistä suunnittelua, jolloin myös tehtävät voidaan suorittaa mobiililaitteella ja ne on ajateltu uudesta näkökulmasta.

Tässä vaiheessa astuvat kuvaan myös mobiilipedagogiset mallit, joiden avulla voidaan rakentaa koko opintojakson oppimisprosessi tai yksittäinen mobiilioppimistilanne. Mallit auttavat opettajaa jäsentämään ja ohjaamaan oppimistilanteiden ja prosessin suunnittelua. Niitä voidaan käyttää sellaisenaan, yhdistellen tai soveltaen eri asetelmiin ja tilanteisiin.

Uusi ajattelutapa voi tapahtua vaikka siten, että opiskelija ei enää palautakaan kirjallista raporttia harjoitteluistaan sähköpostilla opettajalle tai dokumenttilinkkinä Moodleen, vaan pitää mobiilia oppimispäiväkirjaa blogiin tuottaen sinne muokattuja kuvia teksteineen tai monimediaisia videoita. Miksei palautettava tehtävä voisi olla myös vaikka kokonaan kuvista ja videoista koostuva. Tai jostakin sopivasta tilanteesta voisi lähettää myös livevideota opettajan tai muidenkin katseltavaksi. Alla esimerkkinä 'Peukun' mobiilitarina:


Myös oppimateriaaliin pitää kiinnittää huomiota - mobiililaitteet eivät välttämättä ole parhaita pitkien tekstien lukemisessa. Miksei voisi ajatella, että oppimateriaalikin voisi olla, ainakin jossain määrin, ääni-, kuva- tai videomuodossa. Samaten opettajan antama palautekin voisi olla ääni- tai videoleike.



Lisää tietoa mobiilipedagogista malleista saat tästä linkistä.
Mobiilipedagogiikkaan ja vaikkapa mobiiliin sisällöntuotantoon pääset tutustumaan Mobiilikesäkoulussa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti