tiistai 13. marraskuuta 2012

Askelmerkit mPedagogiikkaan

Pedagoginen käsikirjoitus korostui jälleen mobiilitoteutusten suunnittelussa





Jo toistamiseen saimme mobiilistihankkeen järjestämänä kuulla pedagogisista malleista mobiiliopintojaksojen suunnittelun kivijalkana. Pasi Silander johdatti meidät aiheeseen pohdituttamalla, mitä ovat pedagogiset toimenpiteet ja pätevätkö ne mobiililaittein tapahtuvassa oppimisessa.

Silander on kuvannut visuaalisesti erilaisia pedagogisia malleja - niitä tuttuja - näkökulmana mobiilien päätelaitteiden hyödyntäminen oppimisessa. Hän laittoikin meidät osallistujat töihin ja pääsimme heti omien alojemme kautta selittämään toisillemme mallien soveltamisesimerkkejä. Ymmärrystä mallien soveltamisesta antoi varmasti myös tuo alojen kirjo, joka oli edustettuna työpajassa. Se auttoi ymmärtämään myös oman alan soveltamiskohtia.

Paras anti pedagogiikka-työpajasta oli oman toteutussuunnitelman laatiminen omaan opintojaksoon. Piti vääntää rautalankaakin ja tanssiaskeliakin, jotta pääsi jyvälle, miten malleja sovelletaan erilaisiin toteutuksiin. Lopuksi oli hienoa kuulla kunkin omasta toteutussuunnitelmasta; oli niin hienoa huomata, miten syvällä osallistujat olivat omien opintojaksojensa toteutuksessa ja innostuneita uusista malleista sekä näiden kahden asian yhdistämisestä. Mitenkä pääsisi itse osallistumaan tämän kaltaisille kursseille?

Johanna Salmia teki meille päivästä hienon koosteen Magistolla.

Blogikirjoituksen takana:
Lehtorit Anne-Maria Korhonen ja Sanna Ruhalahti,
HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti