perjantai 20. huhtikuuta 2012

Mobiilius osana opintojaksoa

Osallistun Mobiilisti-hankkeeseen HAMKin mOppimispolku-ryhmässä. Ryhmän tavoitteena on tuottaa materiaalia, jonka avulla mobiilius voidaan integroida opetukseen. Materiaali mielestäni voisi olla malli (prosessikaavio) sekä ohjeistusta, tai ikään kuin muistilista siitä mitä tulee ottaa huomioon, jotta opiskelijat kykenevät hyödyntämään älykännyköitä oppimisessa. Jokainen ryhmän jäsen joko tänä keväänä tai ensi syksynä testaa mobiililaitteiden käyttöä osana opintojaksoa. Kokemusten perusteella ensi syksynä laaditaan ensimmäinen kooste niistä hyvistä käytänteistä, joita löysimme.

Viimeisimmässä ryhmän palaverissa keskustelimme siitä, mitä mobiilius käytännössä opintojaksoilla tarkoittaa. Koska olemme tämän asian suhteen vielä alkutaipaleella, sujahti keskustelu aika lailla teknisiin kysymyksiin. Pedagogiset näkökulmat tulevat toivon mukaan vahvemmin esille jatkossa.

Paljon keskustelua herätti se, että millä tavoin opiskelijoille viestitetään sellaisilla opintojaksoilla, joissa käytetään pääasiallisena foorumina älykännyköitä. Perinteinen viestintä tapahtuu sähköpostilla tai moodle-alustan uutiset-foorumin välityksellä. Mitä uutta mobiilius tuo viestintään opiskelijoille? Lähetetäänkö tekstiviestejä ja mitäs jo opiskelija haluaa kysyä lisää? Voiko tekstiviestipalvelu olla kaksisuuntaista? Vai olisiko viestintä koottuna esimerkiksi opintojaksoa varten rakennetulle google-sivun ilmoitustaululle? Miten ilmoitustaulun sisältö näyttäytyy älykännyköissä?

Ryhmässä pohdintaa aiheutti myös mobiililaitteiden tallenteet: minne opiskelijat voisivat niitä palauttaa niin, että muut voisivat tarvittaessa tutustua materiaaliin ja että opettaja voisi niitä tarkastella ja kommentoida. Mahdollisuuksia on lukematon määrä.

Aion itse keväällä tilata viisi tablettia opiskelijoille. Laitteilla on tarkoitus tallentaa viherrakentamisen työsuorituksia. Kysymyksessä voisi siis olla demonstraatio siitä, miten esimerkiksi vihervalvoja voisi dokumentoida rakentamistoimenpiteitä videon kuvien ja muistiinpanojen avulla. Videomateriaalia voisi hyödyntää mahdollisesti myös opetuksessa.

Kevään testauksen on ensimmäinen laatuaan ja käytännön toteutuksen kannalta on vielä runsaasti avoimia kysymyksiä. Viikko sitten kerroin opiskelijoille tablettien käytöstä ja ensimmäinen reaktio oli ihan positiivinen. Toukokuun mobiilikesäkoulussa olisi tarkoitus kertoa ensikokemuksia edellä mainitusta testauksesta.

Nyt ei auta muuta kuin tilata laitteet ja aloittaa toteutuksen suunnittelu. Tärkeimpänä asia tällä hetkellä mielestäni on se, miten ohjeista opiskelijoita käyttämään laitteita ja minne tallenteet siirretään muiden tarkasteltavaksi.

Terveisin: Hannu Äystö, HAMK

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti