Augmented Reality eli lisätty todellisuus tulee hitaasti mutta varmasti. Jo vuosia siitä on puhuttu ja erilaisia toteutuksia, ideoita ja esimerkkejä on nähty. Päivän aikana kehitimme HAMK Lepaan lehtorin Hannu Äystön kanssa ideoita mm. luonnonvara-alalle, jolla on potentiaalia tähän suuntaan valtavasti. Esittelimme seminaarin demo-osuudessa Lepaan älypuistoa, jossa on jo mukana hiukan ARaa Wikitude-sovelluksen muodossa, jonka kautta tuodaan näkymiä historiaan.
Mitä AR eli Augmented Reality käytännössä tarkoittaa?
Thomas Olsson Tampereen teknilliseltä yliopistolta kiteytti puheenvuorossaan ARn digitaaliseksi täydennykseksi reaalimaailmaan. Siihen liittyy siis todellisen ja virtuaalisen yhdistely, digitaalisen sisällön (esim. grafiikan) tarkka kohdistus 3D-ympäristön päälle sekä interaktiivisuus ja reaaliaikaisuus. ARlla voidaan tuoda ympäristöön kohdennettua digitaalista sisältöä, viihdettä, mainontaa ja vuorovaikutteisuutta. Esimerkiksi kaavoitussuunnittelussa voidaan rakennusten 3D-mallit tuoda aitoon maisemaan tarkasteltaviksi. ARaa voidaan käyttää mobiililaittein; tänä päivän löytyy jo runsaasti mobiilisovelluksia tähän tarkoitukseen.
Mitä ARlla voidaan saavuttaa?
AR tuo tietyn alueen käyttäjille tietoisuutta ympäristöstä. Vaikka alue olisi tuttu entuudestaan, AR-sovellusten avulla voidaan tuoda yllätyksellisyyttä ja aivan uusia näkökulmia. Käyttäjälle voidaan suodattaa häntä kiinnostavia asioita ja niitä elementtejä, jotka sijaitsevat lähituntumassa.
Ympäristö voidaan nähdä erilaisin ‘linssein’. Käyttäjät voivat saada mahdollisuuden vaikuttaa sisältöön, kehittää sitä ja toimia vuorovaikutteisesti. Toteutus voi olla myös pelimäinen (esim. digitaalisten geokätköjen etsintä) ja sillä voidaan herätellä ihmisten luovuutta ja tuoda löytämisen riemua. ARn kautta voidaan myös tulla tietoisiksi ja kokea yhteyttä toisiin.
Nokia LiveSight:
Tulevaisuus
Lähitulevaisuudessa kaikki tuntuvat odottavan Google-laseja (myös me). Näillä voidaan saavuttaa vapautta toimintaan ja lisää vuorovaikutteisuutta ympäristön kanssa.
Tulevaisuudessa ARlla voidaan entisestään laajentaa ihmisen aisteja. Kenties jossain vaiheessa voimme jopa zoomata ajassa eteenpäin!
Esimerkkejä - ARea13sta poimittua
OAMKissa on otettu käyttöön 3D-virtuaalilaboratorio Cave, joissa voidaan tarkastella 3D-malleja. Näin saadaan uusia ulottuvuuksia mm. LVI-suunnitteluun, koneiden ja laitteiden mallintamiseen, rakentamiseen ja aluesuunnitteluun. Käyttäjät ja suunnittelijat voidaan osallistaa paremmin suunnittelutyöhön.
Cave |
HAMKissa on AVO2-hankkeessa käytetty Kinectiä hyvinvointialalla. Eri aistien ja liikkeen on todettu auttavan oppimisessa.
ZappScannilla avattu näkymä kuvasta |
QR-koodia laajempaa ZappScan -sovellusta päästiin myös testaamaan. Se tuo kuvasta useita linkkejä kuvakkeina ja näistä voi siirtyä eteenpäin (esim. nettiselain, Twitter, Facebook, kalenteri).
Pintakillan autohallin mallinnus lisälinkkeineen |
Mm. eKarttoja tuottava Valopi oli esillä erilaisin toteutuksin esim. markkinointi- ja matkailutarkoituksiin. Ympäristöön voi liittää erilaisia kuvia, videoita, linkkejä ja muuta materiaalia.
Turun yliopistossa kehitetään sovellutuksia mm. museoihin ja laivanrakennusteollisuuteen. Hoitoalalla on paljon opetusta virtuaalimaailmoissa. Löytyy mm. tuntoon perustuvia AR-sovelluksia (esim. miltä hammaslääkärin pora tuntuu kädessä).
Museototeutus ja AR-lasit |
Laivan rungon 3D-malli, johon voi täpätä kommentteja |
3D-malli, jota pystyi pyörittämään käden liikkeellä |
Kiitos Johanna, tämä summasi hyvin seminaaripäivää! Lisäsin oman esitykseni vasta tänään SlideShareen, joten tässä linkkiä: http://www.slideshare.net/leenakoskimaki/area13.
VastaaPoista