maanantai 23. syyskuuta 2013

Voiko opiskelija kieltäytyä osallistumasta mobiililaitteilla tehtävään projektiin?

Aloitin projektin, jossa tavoitteena on tuottaa tuleville työssäoppijoille video työssäoppimispaikasta, johon koulutuksensa aikana menevät työssäoppimisjaksolle. Projektiin valittiin ryhmästä kolme opiskelijaa satunnaisesti. 
Projektin aloituksessa yhden opiskelijan "voitin"mukaan, kaksi muuta olivat aivan vastentahtoisesti mukana asiassa. En tiedä mikä meni niin pahasti pieleen, että nuori ei innostu ja tule mukaan projektiin, joka hyödyttää työpaikkaa, tulevia opiskelijoita ja häntä itseään. Projektiin, jossa saat vapaat kädet, mobiililaitteita lainaan ja tehdä oman näköisen tuotoksen. 
Missä meni vikaan? 
Olen kolmatta vuotta projektissa mukana ja nyt kävi näin. Muut ryhmät on helppo ollut puhua mukaan, mutta mitä nyt tein väärin. Tästä itsereflektioita käyn varmaan läpi mielessäni tulevat päivät.
Tähän asti kaikki onkin sujunut hyvin tässä hankkeessa osaltani, ehkä takapakki on oikeutettuakin. Pitäisi vain olla itselleen armollinen.

3 kommenttia:

  1. Välillä ei ole vaan järkeviä syitä eikä aina ole myöskään opetuksen suunnittelussa tai menetelmistä ja työkaluista kiinni. Opiskeljoita on hyvin erilaisia ja ryhmät ovat erilaisia. Asia joka toimii hyvin viisi vuotta peräkkäin ei tarvitse enää kuudes vuosi toimia.

    VastaaPoista
  2. Anna vaihtoehdoksi lyijykynänpätkä ja ruutuvihko.... Opiskelija saa itse valita tallennusmuodon, kunhan tehtävä tulee tehtyä. Vaadi myös kuvat piirrettyinä tai tulostettuina leikkaa ja liitä menetelmällä tuotokseen, joka piti muuten tehdä mobiililaitteella. Omakohtaisiin kokemuksiin nojautuen väittäisin, että opiskelija alkaa käyttämään välineitä, jotka eivät tuota ylimääräistä työtä. Suunnittele tehtävät siten, että reflektio voidaan tehdä myös ym. välineillä.
    Terveisin
    Jari Pintakillasta.

    VastaaPoista
  3. Monipuolisuus reflektion (hyvä Jari, kommentistasi) suhteen on hyvästä sillä vanhoilla menetelmilläkin voidaan saavuttaa jotain uutta ja sen tuotoksen voi dokumentoida sitten videoimalla. Meillä syntyi Innovaatioleirillä monipuolista materiaalia eri välinein ja mobiililaitteen käyttöosaamisesta se ei ollut kiinni. Jäykkyys menetelmissä tapaa... luovuuden!

    VastaaPoista