keskiviikko 10. joulukuuta 2014

Mobiilit naapurissa - tutustumassa Alnarpissa Ruotsissa

photoshake_1418057830700.jpg
Life Science Gardens
Syksyllä HAMKin Lepaan yksikössä käydessäni paikallinen puutarhatalouden lehtori Arto Vuollet kertoi olevansa lähdössä Erasmus-vaihtoon SLU:hun Ruotsiin. Hän innosti minua lähtemään mukaan katsomaan, millä mallilla siellä on mobiilioppiminen ja kertomaan hankkeestamme paikallisille opettajille. SLU:ssa annetaan opetusta luonnonvara-alalla, samoin kuin HAMKin Biotalouden yksikössä.


Menomatkamme kulki marras-joulukuun vaihteen sunnuntaina Helsingistä Kööpenhaminaan ja sieltä Malmöhön. Käytimmekin tilaisuuden hyväksi ja kävimme Kööpenhaminan yliopiston Life Science Gardensissa, jossa internet-sivujen mukaan piti olla löydettävissä mobiilisalaisuuksia. Myös puiston reunamilla oli tästä kertovat kyltit. Puiston hämäristä paikoista piti etsiä QR-koodeja. QR- koodit oli kuitenkin jo poistettu, ilmeisesti talven tuloon varautuen. Mielenkiintoisia, esimerkiksi lapsia, houkuttavia sokkeloita paikkoja kyllä puistosta löytyi ja saatoimme kuvitella sinne tämän ajatuksen sopivan hyvinkin. Eräs puistossa kulkija kertoi QR-koodeja vielä jossain vaiheessa syksyä siellä nähneensä.

Köpiksen puistossa.jpg
Puistossa oli monipuolinen lajisto ja vielä myös joitakin kukkiviakin kasveja
Ruotsalainen Erasmus-partnerimme SLU eli Sveriges lantbruksuniversitetet (Swedish University of Agricultural Sciences) on 1970-luvulla perustettu yliopisto, joka toimii usealla paikkakunnalla Ruotsissa. Kampukset löytyvät Uumajasta, Uppsalasta, Skarasta ja Alnarpista. SLU on tieteellinen yliopisto, jossa tehdään myös paljon tutkimusta ulkopuolisen rahoituksen turvin. Alnarpin yksikkö on pinta-alallisesti todella suuri. Opetusta siellä on ollut 1800 -luvun puolivälistä asti. Puistosta on olemassa dokumentaatiota 1400-luvulta.
Alnarp.png
Alnarpin kampus
Alnarpin puistoa.png
Puistoa. Taustalla linna, joka rakennettu opetustiloiksi

Opetustilat.jpg
Kirjaston tiloja
Opiskelijoilla onkin hyödynnettävissään opintoihinsa monipuolinen lajisto puita ja pensaita. Lisäksi alueella on mm. kasvihuoneita, omia istutusalueita opiskelijoille, upeita luokka- ja tiimitiloja ja jopa kaktuspuisto.

Salla Marttila toimii Alnarpissa puutarhatalouden koulutusohjelmavastaavana. Hän oli oppaanani kahtena päivänä.

003.JPG
Kasvitautikyltti
Alnarpin puistossa on kasvitauteihin liittyen rakennettu kyltitys, jossa on noin 80 kohdetta. Kylttien lisäksi löytyvät internetistä luettavat ja kuunneltavat nauhoitteet. Opiskelijat olivat hyvin tyytyväisiä tähän toteutukseen. Alnarpilaiset innostuivat QR-koodien mahdollisuuksista ja niiden hyödyntämisestä näissä kylteissä.
photoshake_1418057609283.jpg

Puistossa oli otettu käyttöön myös ArcGISiin perustuva puiston kasvien luettelointi. Järjestelmään on mahdollisuus tehdä päivityksiä mm. maastossa mobiililaitteen, esimerkiksi hoitotoimenpiteisiin liittyen. Sieltä saadaan ulos myös eri kursseihin liittyvät kasvit, joita opiskelijat voivat hyödyntää opinnoissaan. Kiinnostus heräsikin järjestelmän käyttöön myös meidän oppilaitoksessamme tähän tarkoitukseen. ARCgisia on käytetty jo esimerkiksi paikkatieto-opinnoissa.


Tiistaina pääsin kertomaan paikalliselle henkilökunnalle Mobiilisti-hankkeesta ja sen kokemuksista erityisesti luonnonvara-alaan liittyen. Meillä on hyvät lähtökohdat hyödyntää monimuotoista ja erityisesti mobiiliopetusta ja -oppimista. SLUn henkilökunnalla ei ole työpaikan puolesta omia mobiililaitteita, vaan he käyttävät omiaan. Opiskelijoilla mobiililaitteita näkyi olevan, ja niitä henkilökunnan mukaan käytettiin ahkerasti. Kuvaamista näin tapahtuvan ainakin opiskeluun liittyen. Tietokoneluokat ovat myös aktiivisessa käytössä ja yhteistyötiloissa opiskelijoilla näkyi omia kannettavia tietokoneita.


Välillä on hyvä käydä katsomassa, miten muualla toimitaan. Mobiilisti-hankkeen nyt ollessa päättymisvaiheessa, voi hyvin todeta, että neljän vuoden aikana olemme saaneet todella paljon aikaiseksi ja voimme olla ylpeitä tuloksistamme.


Johanna Salmia, Mobiilisti-hankkeen projektipäällikkö
Hämeen ammattikorkeakoulu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti