Halusin kokeilla
mobiililaitteen hyödyntämistä varhaiskasvatuksen pedagogisessa
dokumentoinnissa. Ryhmäni koostui 14 päiväkodissa työskentelevästä
lähihoitajasta, joilla osalla oli hiukan kynnystä lähteä kokeilemaan
mobiililaitteita ylipäätään. Olemme siis aivan noviiseja asiassa J
|
Sanna ottaa haltuun |
Kerroin ryhmälle moodlen kautta ideasta, ja mahdollisuudesta
osallistua kokeiluun. Alkuvuodesta 2013
ryhmä tutustui pedagogiseen dokumentointiin teoriassa. Pohdimme ja kartoitimme,
miksi, miten ja millä välineillä dokumentointia päiväkodissa yleensä tehdään.
Esimerkiksi
lasten teema- ja projektityöskentelyn prosessia ja sen onnistumista on helpompi
arvioida dokumentoinnin avulla. Aikuisille taas dokumenttien analysointi on
keino kehittää omaa osaamistaan ja työtapaansa entistä lapsilähtöisemmäksi. Lasten toiminnan pedagoginen
dokumentointi on myös työväline, jonka avulla pyritään luomaan reflektiivistä, vuorovaikutteista
ja demokraattista pedagogiikkaa. Dokumentoinnin ansiosta on mahdollista
palauttaa mieleen aikaisempia kokemuksia ja elämyksiä sekä ymmärtää ideoiden ja
ajatusten syntymistä ja kehittymistä pitkäänkin kestäneen työskentelyn aikana.
Se mahdollistaa myös lapsen persoonallisuuden todellisen näkemisen ja
tunnustamisen.
|
Esiopetuksen toimintaympäristöä |
Kartoitin ryhmän laitetarpeen, ja selvisi, että osalla
ryhmäläisistä oli älypuhelin, joka sopikin loistavasti dokumentointiin. Seuraavalla
lähiopetuskerralla InnoOmnian Pete Stockley toi neljä iPodTouchia niille opiskelijoille,
jotka olivat kiinnostuneita kokeilusta, mutta joilla ei ollut omaa soveltuvaa
laitetta. Pete ystävällisesti opasti sekä iPodin käytön että Posterous-blogin
perustamisen ja päivittämisen. Nopean aikataulumme vuoksi päätin, että tänä
keväänä kuvataan vain lasten erilaisia oppimis- ja toimintaympäristöjä: näin
emme tarvinneet lasten vanhemmilta kuvaus- ja julkaisulupia.
|
Luonnon ihmeisiin tutustumista |
Yllätyksekseni kaikki ryhmäläiset innostuivatkin
perustamaan oman blogin, joihin lähettivät kuvia päiväkotinsa erilaisista
toimintakentistä ja välineistä. Pete toi lisäksi vielä muutaman iPadin
lainaksi, mikä innosti kokeilemaan myös erilaisia sovelluksia. Moni
ennakkoluulo ja pelko katosi innostuksen myötä. Posterousin toiminta valitettavasti päättyi 30. huhtikuuta,
jolloin kaikki palvelut suljettiin, mutta Pete ennakoi tämänkin lähettämällä
ohjeen, jolla blogit voitiin siirtää esim. Wordpressiin. Tarkoitukseni on kesän
jälkeen palata noihin blogien materiaaleihin ja arvioida toimintaympäristöjä
opiskelijoiden kanssa.
Itse sain tutustua iPadiin saatuani Omniasta laitteen
lainaksi kesän 2012 ajaksi. Tutustuminen mullisti oman mobiilikäyttöni: täppärin
avulla löysin näiden laitteiden mahdollisuudet ja addiktoiduin lopullisesti
mobiiliteknologiaan. Käytän älypuhelinta ja tablettia nykyisin paljon, sekä työssä että vapaa-ajalla. Työelämäjaksolla laitteiden hyöty korostui erityisesti. Täppärin
paras ominaisuus on se, että se on heti valmis käyttöön: asioiden nopeat
tarkastamiset internetistä ovat helppoja, eikä tarvitse käynnistellä läppäriä
tai pöytäkonetta. Myös mobiilius on ehdoton valtti.
Olen tutustunut iPadilla
mm. valo-/videokuvaamiseen ja -editointiin (iMovie), tiedostojen hallintaan
(mm. Dropbox), esitysgrafiikan luomiseen (Keynote). Olen myös verkostoitunut
(Twitter, Flipboard, Slideshare) ja tietysti pelannut koukuttavia pelejä... e-kirjat ja
elokuvat luen/katson mielelläni iPadilta. Monen monta sovellusta on vielä
tuntematonta, mutta pikku hiljaa tulee varmaan tutuksi.
Suvi Nieminen
Kouluttaja
Omnian aikuisopisto
Hyvinvointiala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti