tiistai 30. heinäkuuta 2013

Farmarissa, Nurmikonepäivässä ja Perinnemakkaraseminaarissa

Samsung Galaxy Camera EK-GC 100 on ollut mukana tallentamassa eri tapahtumia kesän aikana ja sen avulla on tuotettu tapahtumiin materiaalia. Lisäksi sitä on käytetty normaalin android-tabletin tapaan esim. nettiselaamiseen, kuvien ja videoiden jakamiseen ja myös pienimuotoiseen editointiin. 


Kameran teknisistä ominaisuukista voi mainita 21-kertaisen optisen zoomin ja hyvän valovoiman f 1:2.8-5.9. Automatiikan ja erilaisten kuvausohjelmien lisäksi löytyvät täydelliset käsisäädöt ja videokuvaus. Akun kesto laitteessa on yllättävän hyvä varsinkin virransäästötilassa. Akun lataus onnistuu joko usb-piuhalla tai sitten sähköverkosta. Laitteessa on sekä sisäinen muisti että muistikortti, joten tallennuskapasiteetti on hyvä myös videoiden osalta.

Esimerkkejä kuvista nurmikonepäivästä:
Päivää varten kuvattiin alkuviikosta sinimailaskasvustoa,myös lähikuvaus onnistuu hyvin.

Livevideoita jaettiin bambuserin kautta Virtuaalikylän Mustialan opetusmaatilan live-kanavalla
Sekä videointi että jakaminen ovat onnistuneet hyvin. Live-videoita on Nurmikonepäivästä, sinimailaskasvustosta, Farmarista sekä Lassi P:n esitys perinnemakkaraseminaarista.

Perinnemakkaraseminaarissa Lassi P:n esitys Mustialan oluista välitettiin Isoon Piippuun Turusta oluttapahtumasta. Videointi tehtiin niin, että kamera oli kiinnitettynä ns. yksjalka-jalustaan (huom, kameran pohjassa on kierre jalustaan kiinnittämistä varten). Jalusta oli säädetty Lassin pään korkeudelle ja Lassi itse piti kameraa ja puhui samalla. Piipussa esitys heijastettin valkokankaalle ja äänentoistoon käytettiin Mustialan uusia laitteita, joissa äänenvoimakkuus säilyy samana riippumatta kuulija etäisyydestä kaiuttimista.
Esitys toimi odotusten mukaisesti ja kuulijat olivat vaikuttuneita sisällön lisäksi tekniikan toimivuudesta.

Videota voi tietysti kuvata myös niin, että tallentaa sen laitteeseen. Editointi onnistuu tarvittaessa myös esim. Premiere elementsillä. Kirkkaassa auringonpaisteessa kuvatessa olisi joskus kaivannut kääntyvää näyttöä, jolloin olisi voinut tarkemmin varmistua siitä mitä tulikaan kuvattua.

Ehdottomia hyviä puolia on laitteen pieni koko ja keveys. Samoin kameranomainen tuntuma kuvattaessa. Suomenkieliset valikot ja runsaat säädöt.

Kuvia Farmarista

Laite on herättänyt suurta ihastusta Vanhalla konttorilla. Laitteen hinta on nyt noin 400 e.
Lisätietoja esim Samsungin omilta sivuilta. Välilehdeltä tuki löytyy myös suomenkielinen käyttöopas.

Lisäys: Panoraama -kuvaustoiminnolla voit ottaa useamman kuvan peräkkäin ja ne yhdistyvät yhdeksi kuvaksi.
Esimekki nurmikonepäivästä



Kokemuksia ja kuvia ja vidoita keräilivät Riitta Lehtinen ja Annika Muurinaho.
Teksti Riitta Lehtinen

torstai 25. heinäkuuta 2013

Kesäisiä otoksia Samsung Galaxy Cameralla



Inkeri otti kokeiltavakseen Samsungin Galaxy Cameran, joka on hyvälaatuisen digikameran ja tabletin yhdistelmä. Eli sillä voi ottaa hyvälaatuisia kuvia ja vaikka jakaa ne samantien suoraan verkkoon, esim. blogiin, kuten Inkeri teki.

Inkerin blogia pääset lukemaan ja katsomaan täältä: http://finnishsummer2013.blogspot.fi/

keskiviikko 12. kesäkuuta 2013

Metsolla kehitetään kouluttajaosaamista - myös mobiilit ovat osa nykyajan koulutusta

Studio-hanke ja tarkemmin Hamk Ammatillinen opettajakorkeakoulu järjesti Metso-konsernin koulutusta työkseen tekeville 15 op:n laajuisen kouluttajakoulutuksen, kestoltaan kahdeksan kuukautta (1.10.12-3.6.13). Koulutuksessa paneuduttiin kouluttajan taitoihin, oppimisprosessien suunnitteluun ja verkko-oppimisen hyödyntämiseen koulutuksissa. Viimeisessä tapaamisessa keskiöön nousivat mobiilit ja asiasta kertomaan saatiin myös Mobiilistin projektipäällikkö Johanna Salmia. Tapaamispäivässä pohdittiin Metson omien sovellusten hyödyntämistä mobiililaitteiden avulla ja kokeiltiin käytännössä myös ilmaisia sovelluksia, kuten Evernote, Skitch ja Thinglink sekä luettiin ja luotiin QR-koodeja. Näiden käytöstä koulutustyön tukena kehitettiin monta uutta ideaa.

Ennen mobiilitietoiskua metsolaiset olivat jo opiskelleet verkossa mobiilipedagogiikkaa ja ryhtyneet suunnittelemaan oppimisprosesseja, joissa hyödynnetään mobiilia ulottuvuutta. Oppimateriaalina toimi mitä parahin Mobiilioppaamme. Parhaissa suunnitelmissa mobiilit täydensivät mm. myyntimiesten koulutusjaksoa, jossa lopuksi siirryttiin laitokselle oppimaan varsinaista kaivostoimintaa mobiililaitteiden avulla. Koulutuksen toteutus on suunnitteluasteella, mutta suunnittelija on innostuneena ottamassa seuraavan ryhmän kokeiltavaksi uuden toteutuksen. Kuvassa myyntimiesten koulutuksen oppimisprosessi.



Mobiilit näyttelivät pientä roolia koko kouluttajakoulutuksessa ja niinhän sen tässä tapauksessa pitää ollakin. Kun pedagogiset taidot ovat hallussa, voidaan ryhtyä miettimään moderneja ulottuvuuksia oppimiseen. Täytyykin todeta koko matkan mukana olleena kouluttajana, että Metsolla on hyvin innostuneita, koulutustyöhönsä kehittämiseen sitoutuneita ja avarakatseisia kouluttajia.

Lisätietoja:

Anne-Maria Korhonen
Hamk Ammatillinen opettajakorkeakoulu






tiistai 4. kesäkuuta 2013

Mobiilioppimista täydennyskoulutuksessa

Halusin kokeilla mobiililaitteen hyödyntämistä varhaiskasvatuksen pedagogisessa dokumentoinnissa. Ryhmäni koostui 14 päiväkodissa työskentelevästä lähihoitajasta, joilla osalla oli hiukan kynnystä lähteä kokeilemaan mobiililaitteita ylipäätään. Olemme siis aivan noviiseja asiassa J

Sanna ottaa haltuun


Kerroin ryhmälle moodlen kautta ideasta, ja mahdollisuudesta osallistua kokeiluun.  Alkuvuodesta 2013 ryhmä tutustui pedagogiseen dokumentointiin teoriassa. Pohdimme ja kartoitimme, miksi, miten ja millä välineillä dokumentointia päiväkodissa yleensä tehdään.

Esimerkiksi lasten teema- ja projektityöskentelyn prosessia ja sen onnistumista on helpompi arvioida dokumentoinnin avulla. Aikuisille taas dokumenttien analysointi on keino kehittää omaa osaamistaan ja työtapaansa entistä lapsilähtöisemmäksi. Lasten toiminnan pedagoginen dokumentointi on myös työväline, jonka avulla pyritään luomaan reflektiivistä, vuorovaikutteista ja demokraattista pedagogiikkaa. Dokumentoinnin ansiosta on mahdollista palauttaa mieleen aikaisempia kokemuksia ja elämyksiä sekä ymmärtää ideoiden ja ajatusten syntymistä ja kehittymistä pitkäänkin kestäneen työskentelyn aikana. Se mahdollistaa myös lapsen persoonallisuuden todellisen näkemisen ja tunnustamisen.



Esiopetuksen toimintaympäristöä
Kartoitin ryhmän laitetarpeen, ja selvisi, että osalla ryhmäläisistä oli älypuhelin, joka sopikin loistavasti dokumentointiin. Seuraavalla lähiopetuskerralla InnoOmnian Pete Stockley toi neljä iPodTouchia niille opiskelijoille, jotka olivat kiinnostuneita kokeilusta, mutta joilla ei ollut omaa soveltuvaa laitetta. Pete ystävällisesti opasti sekä iPodin käytön että Posterous-blogin perustamisen ja päivittämisen. Nopean aikataulumme vuoksi päätin, että tänä keväänä kuvataan vain lasten erilaisia oppimis- ja toimintaympäristöjä: näin emme tarvinneet lasten vanhemmilta kuvaus- ja julkaisulupia.

Luonnon ihmeisiin tutustumista
Yllätyksekseni kaikki ryhmäläiset innostuivatkin perustamaan oman blogin, joihin lähettivät kuvia päiväkotinsa erilaisista toimintakentistä ja välineistä. Pete toi lisäksi vielä muutaman iPadin lainaksi, mikä innosti kokeilemaan myös erilaisia sovelluksia. Moni ennakkoluulo ja pelko katosi innostuksen myötä. Posterousin toiminta valitettavasti päättyi 30. huhtikuuta, jolloin kaikki palvelut suljettiin, mutta Pete ennakoi tämänkin lähettämällä ohjeen, jolla blogit voitiin siirtää esim. Wordpressiin. Tarkoitukseni on kesän jälkeen palata noihin blogien materiaaleihin ja arvioida toimintaympäristöjä opiskelijoiden kanssa.


Itse sain tutustua iPadiin saatuani Omniasta laitteen lainaksi kesän 2012 ajaksi. Tutustuminen mullisti oman mobiilikäyttöni: täppärin avulla löysin näiden laitteiden mahdollisuudet ja addiktoiduin lopullisesti mobiiliteknologiaan. Käytän älypuhelinta ja tablettia nykyisin paljon, sekä  työssä että vapaa-ajalla. Työelämäjaksolla laitteiden hyöty korostui erityisesti. Täppärin paras ominaisuus on se, että se on heti valmis käyttöön: asioiden nopeat tarkastamiset internetistä ovat helppoja, eikä tarvitse käynnistellä läppäriä tai pöytäkonetta. Myös mobiilius on ehdoton valtti. 


Olen tutustunut iPadilla mm. valo-/videokuvaamiseen ja -editointiin (iMovie), tiedostojen hallintaan (mm. Dropbox), esitysgrafiikan luomiseen (Keynote). Olen myös verkostoitunut (Twitter, Flipboard, Slideshare) ja tietysti pelannut koukuttavia pelejä... e-kirjat ja elokuvat luen/katson mielelläni iPadilta. Monen monta sovellusta on vielä tuntematonta, mutta pikku hiljaa tulee varmaan tutuksi. 

Suvi Nieminen
Kouluttaja
Omnian aikuisopisto
Hyvinvointiala

maanantai 27. toukokuuta 2013

Sarjakuva – onnistuu myös mobiililla!

Mobiilikesäkoulun sarjispisteellä väsäilimme sarjakuvia Androidin ”Create a comic”-ilmaissovelluksella. Sovellus on saatavilla play-kaupasta, ja on periaatteessa helppokäyttöinen. Haittana mainittakoon ohjelman ajoittainen kaatuminen, jota tapahtuu säännöllisen epäsäännöllisesti. Samoin sovelluksen myötä ilmaantuvat mainokset eivät ihastuta ainakaan allekirjoittanutta.

Sarjakuvassa peräkkäiset kuvat muodostavat tarinan. Verkkosarjakuvassa kannattaa olla luovaakin luovempi; kestää ehkä hetken oivaltaa, millainen juttu lukijaan uppoaa, tai miten sarjista parhaiten hyödyntäisi vaikkapa oppimistehtävänä. Mobiilikesäkoulussa nousi esiin ideoita sarjakuvan hyödyntämisestä esimerkiksi kieltenopetuksessa. Myös ohjeistukseen ja opastukseen sarjakuvat soveltuvat mukavasti. Ne herättävät helposti mielenkiinnon, ja niiden avulla voi ”kevyesti” kertoa ”painavaakin” asiaa.

Create a comicissa on valmiita taustakuvia ja hahmoja, mutta omien valokuvien käyttö taustana tuo autenttisuutta viestiin. Sovellus luo kolme ruutua vierekkäin, ja aloittaa neljännen ruudun seuraavalta riviltä. Esimerkiksi neljän tai viiden ruudun sarjiksen loppuun jää tylsästi blankoa tilaa, joten kenties visuaalisesti hienompien sarjakuvien ruutumäärä kannattaa suunnitella kolmella jaolliseksi? Create a comic tallentaa tiedoston png-muotoon; esimerkiksi kolmen ruudun sarjis on kooltaan 320 kb. Kuvan liittäminen onnistuu kätevästi sosiaalisen median kanville (esim. Facebookiin tai Bloggeriin).

Mieti, menisikö vaikkapa opintojakson tehtävänanto perille paremmin sarjakuvan muodossa?

Klikkaa kuvaa, näin näet sen suurempana

Terhi Thuneberg,
Hämeen ammattikorkeakoulu

perjantai 24. toukokuuta 2013

Mobiilisti-kuulumisia Mobiilikesäkoulusta 2013


Mobiilikesäkoulu 2013 kokosi nyt neljännen kerran mobiilioppimisesta kiinnostuneet opettajat, yrittäjät ja muut innokkaat yhteen oppimaan niin asiantuntijoilta kuin toisiltaan viimeisintä uuttaa laitteista, sovelluksista, pedagogiikasta, oppimisen malleista ja muusta mielenkiintoisesta. Tänä vuonna retkeiltiin oppaiden johdolla ryhmissä kulkien HAMKin Mustialan yksikön puistoympäristössä eri teemojen siivittämänä. Tapahtuma on toiminnallinen, jossa päästään hands-on kokeilemaan, testaamaan, tuottamaan ja jakamaan. Kokemusten vaihto on myös keskeistä, kuten myös avoimuus sekä leppoisa ja iloinen tunnelma.

Mobiilisti -hanke on ollut vahvasti mukana niin tapahtuman organisoijana ja järjestäjänä kuin toimintapisteillä ja retkien vetäjänä. Tapahtuman tuotoksia voi tutkia Mobiilipolku -sivustolla. Tässä pari mielenkiintoista poimintaa alkupaloiksi:


Esillä Mobiilikesäkoulussa on ollut myös Mobiilistin tuotosnäyttely. Tutustu tarkemmin näihin tuotoksiin työn alla olevassa Mobiilioppaassa.

keskiviikko 22. toukokuuta 2013

Opettajan palaute laitteen käytöstä

Käytössäni on ollut Applen ipad 3G laite kohta vuoden. Olen käyttänyt sitä päivittäin sekä työ että henkilökohtaisiin asioihin. Minulla on siinä useita kymmeniä sovelluksia, joista eniten käytän sähköpostia, kalenteria, internetselainta,  viestejä ja kameraa.

Hoidan sen avulla lähes kaikkia työssä käytettäviä ohjelmia: sähköpostia, Helmeä, TOP verkkopalvelua, Asioa, intranettiä ja moodlea. Se mitä laitteella en tee, on arvointien laittaminen Helmeen ja Populuksen täyttö. Lisäksi hyödynnän sen hyviä sovelluksia joita hankkeen tukihenkilöt minulle suosittelevat ja joita käytämme opiskelijatoteutuksissa.

Laite on kätevän kokoinen, kevyt ja helppo kuljettaa mukana ja se aukeaa nopeasti. Sen avulla tunnen että olen kokoajan ajan tasalla, järjestelmällinen ja organisoitu, sillä minulla on tarvittavat yhteydet päästä milloin vain  ja mistä vain tarvittaviin tiedostoihin ja materiaaleihin käsiksi. Olen oppinut tallentamaan  ja hyödyntämän materiaaleja pilvestä tai internetistä. Lisäksi kun ne ovat matkassani koko ajan, ne elävät kaiken aikaa ja ovat ajan tasalla uusimpia asioita myöden eli muokkaan niitä aina kun uusia ajatuksia ja lisäyksiä tulee.

Laitteella on huomattavasti miellyttävämpi hoitaa työasioita, kuin kännykällä (käytössäni E72), ja sen käyttö on jäänyt hyvin minimiin. Siinä työsovellusten aukeaminen kestää kauan ja näyttö ei riitä optimoimaan käytettävyyttä. Hoidan yhteydenpitoni opiskelijoihin, kollegoihin ja työelämän yhteistyökummpaneille lähes poikkeuksetta sähköisesti.

Tunnen että olen nykyaikainen opettaja ja laite auttaa minua hallinnoimaan ja organisoimaan työtäni. Sen käyttö edesauttaa minua myös ymmärtämään paremmin uutta tiedonmuodostuskulttuuria, e-oppimateriaalin mahdollisuuksia ja sitä, mitä kaikkea niillä voi tehdä. Se pitää myös yllä ja kehittää edelleen omia tvt -taitojani. 

Laiteen myötä muistivihkoa en enää tarvitse, opettajan päiväkirjaa  en koe tarvisevani ja  papereilla olevat asiat ovat sähköisenä mobiililaitteilla, ei pinossa työpöydälläni.Työssäoppimisen ohjauksessa, jossa olen lähes kokoajan liikkeellä, pystyn tapaamisten välillä tekemään tabletilla työasioita, eikä tarvitse palata työpaikalle hoitaakseen työtehtäviään. 

Kaisa Jussila
Ravintolapalvelun opettaja, Omnia, Ammattiopisto
Lakelankatu 1, PL 77702, 02070 Espoo
Puh: 043 8243 858
kaisa.jussila@omnia.fi