maanantai 16. kesäkuuta 2014

Mobiilikesäkoulun jälkeen - pelillisyys oppimisessa

Leirissä.jpg
Viides Mobiilikesäkoulu saatiin reilut kolmisen viikkoa sitten onnellisesti päätökseen. Tunnelma oli loistava, oppimista tapahtui monen eri teeman kautta ja jopa sää suosi ihanalla auringonpaisteellaan ja lämmöllään. Osallistujapalaute on ollut todella positiivista. Suurkiitos vielä kaikille osallistujille ja toteuttajille!

Itselläni on monta vuotta elämä jakautunut kahtia: ennen Mobiilikesäkoulua ja Mobiilikesäkoulun jälkeen. Noin puoli vuotta kesäkoulua ideoidaan, suunnitellaan, kontaktoidaan tekijöitä ja toteuttajia, markkinoidaan, hoidetaan käytännön asioita. Jossain vaiheessa palataan vielä edellisiin kesäkouluvuosiinkin. Kesäkoulun jälkeen on aika katsoa tulevaisuuteen - mitä uutta on tarjolla, mitä voisi pilotoida ja kokeilla käytännössä opetuksessa.

Tuotoksia, koosteita, palautetta

Olen koonnut toukokuun 2014 Mobiilikesäkoulusta kirvonneita blogikirjoituksia ja tarinoita yhteen. Näitä löytyy Scoopitin kautta; ja täydentelen tätä vielä pikkuhiljaa: http://www.scoop.it/t/mobilesummer-school. Lisäksi Mobiilikesäkoulun eri somekanaville jaettuja tuotoksia voi tarkastella Mobiilipolku-sivuilla. Mobiilikesäkoulun sivujen www.mobiilikesakoulu.com kautta löytyy Parhaita paloja vuosilta 2010-2014 sekä linkit aiempiin Mobiilikesäkouluihin ja niiden tuotoksiin.

Animoto-video Mobiilikesäkoulusta (koostaja Anne Rongas; Suomen eOppimiskeskus)

Mobiilikesäkoulu on oppimispeli!

Kun luin ennen tämänvuotista Mobiilikesäkoulua Tarmo Toikkasen blogikirjoituksen ‘PBL vai magic circle? Pelillistäminen on korvien välissä’, oivalsin, että koko Mobiilikesäkouluhan on peli. Pelillisyys toimii läpileikkaavasti - ryhmissä toimiminen, teemat, toiminnallisuus, hands-on, ulkoiset puitteet musiikkeineen ja asuineen, rentous ja heittäytyminen.

Halusimme tänä vuonna tuoda lisää täydennetyn todellisuuden ja pelillisyyden oppimista osallistujien ulottuville. Tarjolla oli niin Aurasmojen lukemista kuin tekemistä, AR-autoa, historiaan tutustumista täydennetyn todellisuuden kautta kuin erilaisia pelirata-alustoja, mobiilipelejä ja 360-ympäristöä. En tiedä kuinka moni osallistuja kiinnitti huomiota, mutta olimme rakentaneet pelillistä sisältöä niin, että eri toteutuksilla saatettiin käydä samoissa pisteissä eri näkökulmista (tehtävä, kysymys, havainto). Uudet teknologiat tarjoavat mielenkiintoisia mahdollisuuksia oppimiseen - voidaan tuoda aidot ympäristöt lähelle, hyödyntää olemassa olevia tiloja uudella tavalla, rakentaa oppimistehtäviä ratkottavaksi virtuaalisesti tai fyysisesti.
Kesä ja kulkijat.JPG
Mobiilikesäkoulumalli toimii hyvin ja sitä on käytetty myös muissa yhteyksissä (henkilöstöpäivät, Innovaatioleiri 2013). Avaan mallia juhannuksen jälkeen EdMedia -konferenssissa, jossa toivottavasti voin tuoda myös palasen tunnelmista kansainvälisen yleisön ihmeteltäväksi. Tästä lisää tuonnempana.


Johanna Salmia
Hämeen ammattikorkeakoulu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lähetä kommentti