tiistai 13. toukokuuta 2014

Mobiililaitteiden käyttö osana työssäoppimista


Edupoli on mukana kansainvälisessä liikkuvuushankkeessa, jonka yhtenä teemana on mobiililaitteiden  hyödyntäminen osana työssäoppimista.  Olimme äskettäin tutustumiskäynnillä Espanjassa, jossa opiskelijat Suomesta, Isosta Britaniasta ja Espanjasta esittelivät heillä käytössä olevia mobiilisovelluksia osana omaa työssäoppimistaan. Me omassa oppilaitoksessamme olemme usein miettineet miten voisimme vielä enemmän hyödyntää mobiilia osana työssäoppimista, mutta esittelyjä seuratessa huomasin, että me oikeasti käytämme niitä huomattavasti enemmän britti opiskelijat tai opiskelijat Espanjasta.

Sekä Espanjassa, että Isossa Britaniassa käytössä oli oikeastaan vain opiskelijoiden omat älypuhelimet, joilla he ottivat valokuvia ja vierailivat oppilaitosten Moodlealustoilla. Moodlen kautta voitiin olla opettajaan yhteydessä ja saada päivitettyä tietoa oppilaitoksesta. Espanjalaiset täyttivät lisäksi Moodlen alustassa olevaa oppimisen päiväkirjaa, joka laski tarkasti työssäoppimisen ajan tunteina ja johon merkittiin tehdyt työtehtävät. Espanjalaiset opiskelijat myös käyttivät paljon ulkoisia linkkejä, joilta haettiin tietoa työssäoppimisjaksolla.

Ylpeänä esittelimme omaa,  aika laajakin tarjontaa mobiililaitteiden hyödyntämisestä osana työssäoppimista. Meillä on työssäoppimisjakson tehtävänä esimerkiksi ollut oman työssäoppimispaikan esittely, josta on sitten tehty kuvakertomus tai video ja, joka on sitten viety Edupolin omalle oppimisalustalle tai ryhmän omille omaan Facebook sivuille. Erilaisista työssäoppimispaikoista on sitten käyty verkkokeskustelua ja tehtyjen esitysten kautta päästy tutustumaan useisiin erilaisiin työssäoppimispaikkoihin.  Työssäoppimisen-  ja tutkintotilaisuuden suunnitelmia on ohjattu mobiililaitteiden kautta samoin on tehty työssäoppimisjakson arviointikeskusteluja. Lisäksi työpaikkaohjaajia sekä tutkintotilaisuuden arvioitsijoita on koulutettu tai heidän tietojaan on päivitetty verkon kautta käyttäen AC:tä. Mobiililaitteita on myös käytetty kuvakommunikoinnin apuna, niistä on kuunneltu selkokielisiä uutisia ja käytetty kommunikaattorina. Opiskelijamme ovat myös pitäneet oppimispäiväkirjaa nauhoittaen puheena omat päivän tapahtumat. Myös Bloggeria on päivitetty samoin ryhmän omia Facebook sivuja, jotka ovat toimineet mainiona vertaistukena ja yhteisöllisenä oppimispaikkana. Lisäksi mobiililaitteet antavat mainion mahdollisuuden tallentaa ja dokumentoida erilaisia työsuoritteita ja työssäoppimisentehtäviä työssäoppimisjaksolla.

Yhtenä tehtävänä tutustumiskäynnillä oli miettiä mahdollisia uusia keinoja käyttää mobiililaitteita työssäoppimisessa tai tulevassa työssä. Suomalaiset opiskelijat miettivät erilaisia mahdollisuuksia käyttää mobiililaitteita muistisairaiden, syrjäytymisuhan alla olevien, yksinäisten tai vuodepotilaiden näkökulmasta. Niistä kehittyi monta mainiota ideaa, joista opiskelijat tulevat tekemään omat lopputyönsä. Myös uusia mahdollisuuksia esimerkiksi GPS:n tai puhelimen jäljittämisohjelman käyttöön muistisairaiden, karkailevien henkilöiden nopeaan jäljittämiseen ideoitiin samoin hoitohenkilökunnalle taskussa kulkevassa älypuhelimessa mahdollisuutta sanella tai kirjoittaa reaaliaikaisesti potilaan / asiakkaan luona tehdyt toimenpiteet.

Aikuiskoulutuksessa vastassa on usein ennakkoluulot ja asenteet mobiililaitteiden käytöstä osana opetusta. Useat aikuisopiskelijat epäilevät omia taitojaan tai pelkäävät käyttää mobiililaitteita. Kun rima on ylitetty ja innostuksen sekä mahdollisuuksien siemen istutettu saadaan usein innostuneita ja innovatiivisia uusia mobiilaitteiden käyttäjiä.

1 kommentti:

  1. Heippa! Meillä myös Salpauksessa Soten nuorisopuolella samanlaiset kokemukset kuin teilläkin. Nuorten puolella opiskelijat tai ainakin suurin osa on halukkaita käyttämään mobiililaitteita ja osa osaakin käyttää niitä sujuvasti. Taas aikuisten puolella on omat haasteensa tässä. Olen joka päivä vakuuttuneempi siitä, että opiskelijat tarvitset työelämässä mobiililaitteiden käyttötaitoja alalla kuin alalla. Esim meillä soten puolella ihan käytännössä alkaa olla mobiililaitteita yhä enemmän. Ikääntyneiden hyvinvointiteknologiaa kehitetään ja siihen aloitetaan kouluttamaan porukkaa yhä enempi. Juuri noita asioita mitä olitte pohtineet yhdessä.
    Nämä ovat hyviä motivointikeinoja niille opiskelijoille jotka hannaavat mobiililaitteiden käytön kanssa..niin ja tietysti opettajille ;) kiva oli lukea teidän kokemuksestanne!

    VastaaPoista