maanantai 2. joulukuuta 2013

Oma laite aktiivikäyttöön - opiskelijakyselyn tulokset 2013

Mobiililaite on hyvin henkilökohtainen. Siihen asennellaan erilaiset palvelut tunnuksineen ja kiinnytään niin, että sitä näpelöidään pitkin päivää (ja joskus yötäkin). Varsinkin ammatillisessa opetuksessa toisella ja korkea-asteella tämä tulee ottaa huomioon suunniteltaessa mobiilioppimisen toteutuksia. BYOD eli Bring Your Own Device on tätä päivää. Tämä asettaa opettajalle ja tukihenkilöille tarvetta oppia hallitsemaan mobiilipedagogiikan lisäksi erilaiset käyttöjärjestelmät ja laitteet sekä niissä parhaiten toimivat sovellukset.

Kolmannen kerran toteutettu mobiilikysely HAMK Biotalouden KTn opiskelijoille kertoo paljon nopeasta teknologiakehityksestä ja muutoksen vauhdista. Vielä viime vuonna tablet-laitteen omisti vain muutama. Tänä vuonna näitä on jo 20 prosentilla vastaajista. Käyttö on myös monipuolistunut ja käytettävien sovellusten kirjo kasvanut. Luonnonvara-alalla toimivina voimme iloita erityisesti siitä, että paikkatietosovelluksien käyttö on lisääntynyt.

‘Luo lisää uusia ulottuvuuksia opiskeluun,
suosittelen esim. tabletin tai ipadin hankintaa oppilaan käyttöön,
oppikirjat, tieto ym mahtuu kaikki samaan pakettiin,
ja kulkee helposti mukana esim pellolle tai metsään :) ‘

Opiskelijat kokevat mobiilien käytön hyödylliseksi. Näistä todetaan olevan hyötyä myös työelämässä. Vielä on kuitenkin käyttöönotossa työsarkaa:

  • mobiilit hyötykäyttöön opinnoissa laajasti
  • käytetään opinnoissa aktiivisesti jo vapaa-aikana käytössä olevia sovelluksia kuten videotuotanto, Facebook, blogit
  • opastetaan opettajat opastamaan opiskelijoita

Tutustu kyselyn tuloksiin tarkemmin Mobiilioppaassa: https://sites.google.com/site/mobiilillaluonnollisesti/opiskelijakyselyn-tulokset

Johanna Salmia, Hämeen ammattikorkeakoulu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti