maanantai 19. syyskuuta 2011

Askeleita kohti mobiilioppimista

InnoOmniaan saapuu syyskuussa 24 asiakaspalvelun ja markkinoinnin merkonomiopiskelijaa – innomerkonomia – laajennettuun työssäoppimiseen. He saavat käyttöönsä iPod Touch–mobiililaitteet ja heillä on lisäksi mahdollisuus käyttää iPad-tablettitietokoneita kun oppimistehtävät tai tilanne niin vaativat.

Tavoitteena on tehdä työssäoppimiseen liittyvät prosessit näkyväksi koko yhteisölle ja antaa opiskelijalle mahdollisuus oppia ja kertoa oppimastaan mobiilisti tekstin, kuvan, videon ja äänen avulla. Päähenkilöinä ovat opiskelijat, työssäoppimisen ohjaajat sekä tietenkin vastuukouluttajat. Näyttämönä on koko työyhteisö ja käsikirjoituksena merkonomien opetussuunnitelma sekä työssäoppimispaikan työnkuvat.  Opiskelijat ovat ikähaarukkaa 15–18 vuotta.

Mobiilineuvojan tehtävänä on luovia mobiilioppimisen aalloilla ohjaajien ja opiskelijoiden kanssa; täsmentää tavoitteita, luoda pedagogisia keinoja ja välineitä ja auttaa toteutuksessa. Mutta mitä olemmekaan tehneet ennen kuin mobiilioppiminen pyörähtää käyntiin?

To-do-listoja ruksimassa

Mervi Jansson kirjoitti vuoden alussa blogissaan listan, jonka pallukat olemme melko lailla ruksineet tehdyiksi. Olemme luoneet mobiililaitteen käyttösopimuksen, informoineet tekijänoikeuksista, avoimista verkkoympäristöistä ja hyvästä käytöksestä niihin liittyen, tehneet lomakkeen jolla pyydämme kuvauslupaa ja luoneet iTunes -tilejä. Mutta eläpä hättäile: kirjoitan näistä askeleista kuvauksia tänne blogiin pitkin matkaa.

Seuraava iso vaihe on tehdä pala palalta näkyväksi merkonomien työssäoppimis- ja verkko-oppimisympäristö ja sen vuoropuhelu mobiilisovellusten kanssa – toisin sanoen mobiilioppimisympäristö. Ja onhan Omnian osahankkeella muitakin kohderyhmiä; atto-aineiden ja näyttötutkinnon mobiiliulottuvuutta sekä mobiilia viherrakennusalaa suunnittelemme pitkin syksyä eteenpäin.


Onko jotain, minkä voisi tehdä paremmin tai nopeammin? - No toki!

Se, mille ei koskaan tunnu olevan aikaa, on perusohjeiden luominen. Näihin kuuluvat esimerkiksi sähköposti- ja kalenteriasetukset, selaimen käyttö, videointi ja videon vieminen vaikka YouTubeen jne. Toisaalta, voimmehan tehdä ohjeita yhdessä opiskelijoiden kanssa, he kun luultavasti tulevat olemaan siinä varsin käteviä. Luulenpa, että suurin ohjeistusten kohderyhmä ovat opettajat ja ohjaajat. Mobiilisti-hankkeella on oma YouTube kanava, johon tulemme keräämään mm. hankkeessa tehdyt video-ohjeet.

Uskomattomia aikasyöppöjä ovat olleet tilien luominen ja sääntöjen pohtiminen. Luommeko vain yhden tilin vai jokaiselle oman? Voivatko ne olla henkilökohtaisia? Miten paljon haluamme sallia, miten paljon rajoittaa? Nämä ovat kysymyksiä, jotka ainakin jokaisen Applen iOS-laitteilla mobiilioppimisen tielle lähtevän on aivan aluksi otettava mietintämyssyyn ja yleensä niihin on monta oikeaa vastausta tilanteesta riippuen.

Entä Euroopan Sosiaalirahasto; se kulkee tässä mukana kuin vanha jääräpäinen ystävä, jonka pyyntöihin ja vaatimuksiin ei kai koskaan aivan täysin totu. Mutta kun ne tuntee, sen kanssa on turvallista talsia eteenpäin.

Hauskaa tämä on ja nythän se todellinen juoksu vasta alkaa. Lupaan kirjata myös kaatumisia ja haastavia hetkiä!

Älä epäröi ottaa yhteyttä jos haluat vaihtaa kokemuksia mobiilioppimiseen liittyen. :)

(Kaikki blogikuvat on otettu ja muokattu mobiilisti.) 

1 kommentti:

  1. Hyvä kirjoitus! Muistilistaa myös meille perässä tulijoille :)

    VastaaPoista